V.18

Så här ser din graviditet ut

Beräknat förlossningsdatum: 2009-06-01

Barnet blev till omkring: 2008-09-08

Du är i vecka: 18

Du är i månad: 4

Antal graviditetsveckor och dagar: 17 veckor 0 dagar

Antal dagar kvar till förlossningen: 161

Om det är din första graviditet kan det vara bra att veta att det inte är magen som kurrar utan barnet som rör sig. Nu kan du vara riktigt säker på att det finns en baby där inne. Vid det här laget är du förmodligen lika pigg som innan graviditeten och det är möjligt att sexlusten ökar. Höga östrogenhalter i din kropp får blodmängden i bäcken- området att öka. Detta bidrar till att du oftare och snabbare än vanligt blir sexuellt upphetsad.

Det 16 veckor gamla barnet är nu 12,5-14cm långt mellan huvud och stjärt och vikten ca 200g. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu.




Japp då va det dags o gå in i en ny vecka igen.
Vad tiden går fort egentligen.
Nu är det exakt 10 verckor sen vi fick reda på att vi skall få en bebis!
10 VECKOR!?
Det är ju jättelångt tillbaka.
Tiden bara rinner iväg.
Då va det höst o rätt ruskigt och nu är det jul o ännu lika ruskigt väder.
Snart har man ju gått halva tiden och det är ju inte alls långt kvar om man tänker efter.
Jag börjar drabbas av lätt panik.
Vi har ju inte köpt nått till bebisen ännu, förutom en body iofs.
Men snart så är det dags och börja köpa allt oxå.
Barnvagnen är redan utpekad.
Vi måste spara ihop till den bara. Men 3000kr är inte så farligt.

http://billigabarnvagnar.se/product_info.php?cPath=32_57&products_id=159&osCsid=cc786c119c6ffdecde09b08e2d0926ab

Sirie mår mycket bättre idag oxå!
Jiiiippiiie!!
Men hon här ännu lite svårt o få i sig vatten.
Fast det hjälper vi henne med.
Skönt att hon inte behövde åka in.
Det förstör ju hela julen.
Då kan jag inte tänka på annat.

Ne idag skall jag till banken och fixa lite där.
Sen blir det inte mycket annat än o bara gå hemma o göra nån nytta.
Det värsta är att det inte finns nått o göra här hemma =P
Så jag får läsa min spännande bok av Mari Jungstedt.
Snart läst ut den så då har jag ingenting annat o läsa.
Hoppas man får nån bra bok i julklapp.

Måste fixa Pelles julklapp med.
Jag visste innan vad jag skulle köpa, men nu är jag inte lika säker längre.
Jaja, det kommer jag nog på.

Nu skall jag ta o äta frukost så jag kommer iväg till stan nån gång.
Idag skall jag till och med göra mig i ordning.
Skönt o känna sig fräsch o snygg för en gång skull =P

Uppdaterar senare =)

Kommentarer
Postat av: .Pjumas. ♥

Måste bara gratulera :) tror både du och Pelle kommer bli mycket bra föräldrar :) Lycka till med barnet :)

2008-12-22 @ 10:18:17
URL: http://pjumas.blogg.se/
Postat av: .Pjumas. ♥

Tror verkligen ni kommer att bli mycket bra föräldrar :)

Hoppas graviditeten inte är så svår och hemsk och att allt går bra :)

Ha en bra dag själv! :)

Kram

2008-12-22 @ 17:21:38
URL: http://pjumas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0